Δόξα τω Θεώ, πάντων ένεκεν. - Αγ. Ιωάννης Χρυσόστομος

Τρίτη, 16 Ιουνίου 2015

Η Νηστεία των Αγίων Αποστόλων

Νικόλαος Γεωργαντώνης
θεολόγος

Στις σημερινές ημέρες, είναι θλιβερό να μην γνωρίζουμε βασικά πράγματα της πίστεως μας, κάτι που οφείλουμε να κάνουμε αν θέλουμε να είμαστε πραγματικοί Χριστιανοί Ορθόδοξοι. Ένα από τα πολλά θέματα που διαφεύγουν την προσοχή των πιστών ή πολλές φορές αγνοείται, είναι το θέμα της νηστείας. Λίγοι είναι αυτοί που ξέρουν ποιες νηστείες έχει η Εκκλησία και τη σημασία τους. Πέραν από την νηστεία της Τετάρτης και Παρασκευής, υπάρχει η νηστεία των Χριστουγέννων, του Πάσχα, του Δεκαπενταυγούστου και των Αποστόλων, στο οποίο θα μιλήσω σε αυτό το άρθρο.

Για όλες τις νηστείες, δυστυχώς, οι πλειοψηφία των Χριστιανών Ορθοδόξων έχουν παντελή άγνοια. Αλλά από όλες τις «εν’αγνοία» νηστείες μας, αυτή που οι περισσότεροι δεν ξέρουν είναι η νηστεία των αγίων Αποστόλων.

Η νηστεία αυτή γίνεται προς ανάμνηση του μαρτυρικού θανάτου των πρωτοκορυφαίων αποστόλων, Πέτρου και Παύλου που έγινε κατά το διωγμό του Νέρωνος.[1] Αυτή η νηστεία είναι κινητή και εξαρτάται από πότε θα είναι το Πάσχα που άλλοτε μπορεί να διαρκέσει ένα μήνα, άλλοτε και καθόλου αν η Κυριακή των Αγίων Πάντων πέσει μετά τις 27 Ιουνίου.

Η νηστεία αυτή ξεκινά την Δευτέρα μετά τη Κυριακή των Αγ. Πάντων και τελειώνει στις 29 Ιουνίου. Υπάρχουν και ιστορικές μαρτυρίες για την αρχαιότητα αυτής της νηστείας και στις Αποστολικές Διαταγές αλλά και στον Μέγα Αθανάσιο. Την ονομασία «Νηστεία των Αγίων Αποστόλων» την πήρε από την Εκκλησία της Συρίας, πριν ακόμη καθιερωθεί η 29η και 30η Ιουνίου ως εορτή των αποστόλων Πέτρου και Παύλου και των Αποστόλων. Η εορτές εισήχθησαν από την Κωνσταντινούπολη στη Ρώμη κατά τον Ε’ αιώνα.[2]

Αυτή είναι η σύντομη ιστορία της νηστείας των Αγ. Αποστόλων  που έχει κατάλυση οίνου, ελαίου και ιχθύος. Είναι αρχαία νηστεία εφόσον μαρτυρείται στις Αποστολικές Διαταγές, Μέγα Αθανάσιο και Αγ. Θεόδωρο Στουδίτη. Οφείλουμε να ακολουθούμε την Εκκλησία με αυτά που μας ορίζει να ακολουθούμε ως πιστοί (όσο μπορεί ο καθένας). Πρέπει να μελετάμε όμως, να μην μένουμε στο σκοτάδι για πράγματα της πίστεως μας που είναι άκρως αναγκαία για τη σωτηρία μας. Η νηστεία δεν είναι ο σκοπός αλλά το μέσο που θα μας φέρει κοντά στον Θεό. Να μελετάμε πάντα την Αγ. Γραφή, τους αγίους Πατέρες για να παίρνουμε τροφή και δύναμη για να αυξήσουμε την πνευματική μας ζωή. Εύχομαι να μας φωτίζει και να μας δυναμώνει ο Θεός και οι Άγιοι Απόστολοι στον πνευματικό μας αγώνα!





[1] Χρήστου Ενισλείδου, Ο Θεσμός της Νηστείας, σελ. 118
[2] Βασίλειος Στεφανίδου, Εκκλησιαστική Ιστορία, σελ. 293 - 296

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου