Δόξα τω Θεώ, πάντων ένεκεν. - Αγ. Ιωάννης Χρυσόστομος

Τρίτη 8 Ιανουαρίου 2019

Ομιλία προς μαθητές γυμνασίου και λυκείου κατά τον εκκλησιασμό τους ενόψει των Χριστουγέννων του 2018


Άγιος Νικόλαος _19,20/12/2018 (2ο και 3ο γυμνάσιο Σπάρτης)

Άγιος Νίκωνας _ 21/12/2018 (1ο γυμνάσιο και 1ο λύκειο Σπάρτης)

  Αγαπητά μου παιδιά σήμερα θα ακούσετε έναν ίσως λίγο διαφορετικό λόγο από αυτόν που θα περιμένατε. Στόχο έχει να αποδομήσει στο κεφάλι σας πλάνες που σας δημιουργήθηκαν από το τηλεοπτικό ή και το σχολικό περιβάλλον πολλές φορές.

   Τελικά τι είναι ευτυχία; Είναι ένα πανεπιστημιακό πτυχίο; Είναι μια επιτυχημένη επαγγελματική καριέρα με κοινωνική καταξίωση και πολλά υλικά αγαθά; Είναι ένας γάμος με πλούσιο σύντροφο άνδρα ή γυναίκα; Αν είναι έτσι τότε ποιος θα μας εξηγήσει την δυστυχία και τις αυτοκτονίες επιφανών επιστημόνων, καλλιτεχνών και πλουσίων;

   Στα βόρεια προάστια της Αθήνας, εκεί που κατοικούν οι πλούσιοι, τα διαζύγια έχουν ξεπεράσει το 50%. Τα παιδιά τους μπουχτισμένα στον πλούτο και την χλιδή έχουν βρει ως διασκέδαση το σπάσιμο των βιτρινών στην Αθήνα.

   Άρα παιδιά μου σίγουρα η ευτυχία δεν βρίσκεται εκεί. Κάτι λείπει από εκεί, λείπει το νόημα της ζωής. Λείπει η απάντηση στο ερώτημα γιατί υπάρχω. Εκεί δεν έζησαν ποτέ την χαρά του δίνω, αλλά πάντα την δυστυχία του παίρνω. Θυμάμαι μια ιστορία που μου ανέφερε ένας ηγούμενος μοναστηριού στο Άγιο Όρος. Εμφανίστηκε ένας δύστυχος πατέρας και του έδειξε τις φωτογραφίες του γιού του, το δωμάτιό του και το σπίτι του.

   Έδειχνε ένα πάμπλουτο σπίτι, ένα δωμάτιο με τα ακριβότερα έπιπλα, υπολογιστές τηλεοράσεις, μαθητής σε ακριβό ιδιωτικό σχολείο κλπ. Ταξίδια στο εξωτερικό, διακοπές σε νησιά. Και ο πατέρας κατέληξε. Στο παιδί μου τα έδωσα όλα, τίποτα δεν του έλειπε και όμως αυτό αυτοκτόνησε στα 17 του χρόνια. Η απάντηση στον δύστυχο πατέρα ήταν ότι στο παιδί του έλειπε το σημαντικότερο. Ο δημιουργός του.

   Ποτέ και κανένας δεν είναι ευτυχής μακριά από τους γονείς του. Η επικοινωνία με τον πατέρα και την μάνα είναι πάντα ένα καταφύγιο. Πόσο μάλλον με τον πατέρα Δημιουργό όλων μας. Η άρνηση αυτής της επικοινωνίας δημιουργεί το υπαρξιακό μας κενό με καταστροφικά αποτελέσματα για την ζωή μας.

   Δεν είμαστε ένα κομμάτι κρέας παιδιά μου. Είμαστε και κάτι άλλο. Αυτό το άλλο που είμαστε προσπαθεί να θρέψει η εκκλησία. Όσοι νωρίς το καταλάβουν σώθηκαν. Όσοι αργήσουν την πάτησαν. Ο Χριστός είναι ένας ευγενέστατος κύριος που σε όλους μας χτυπάει την πόρτα. Η πόρτα όμως ανοίγει μόνο από μέσα. Μόνο εμείς θα την ανοίξουμε. Αυτός ποτέ δεν θα την σπάσει για να μπει μέσα.

   Τώρα θα πείτε και δικαίως. Και ποιος είσαι εσύ που θα μας μιλήσεις για Χριστό; Είσαι θεολόγος, είσαι παπάς, τι είσαι τέλος πάντων; Τίποτα από αυτά είμαι καθηγητής φυσικής. Είμαι και εγώ από αυτούς που μέχρι πριν από μερικά χρόνια πίστευα ότι δεν αρμόζει σε έναν θετικό επιστήμονα να πιστεύει σε δημιουργό Θεό.

    Πριν από περίπου δεκαπέντε χρόνια βρέθηκα στο Άγιο Όρος. Εκεί συγκλονίστηκα από αυτό που μου είπε κάποιος που με πλησίασε. Είμαι φούρναρης και απόφοιτος δημοτικού μου είπε. Βγάζει από μια τσέπη του ένα μικρό εικονάκι και μου λέει. Αν εδώ στην τσέπη δεν έχεις αυτό θα έχεις ψυχοφάρμακα. Στην πορεία των χρόνων επιβεβαίωσα απολύτως αυτό που τότε μου είπε ο αγράμματος φούρναρης.

    Μια επίσκεψή μας στην Ακρόπολη, μετά τον θαυμασμό θα μας γεννήσει αμέσως το ερώτημα ποιος την σχεδίασε και ποιοι την κατασκεύασαν. Άλλωστε οι ξεναγοί για αυτό ακριβώς μας μιλάνε. Ποτέ δεν βρέθηκε κάποιος να ισχυριστεί ότι η ακρόπολη μπορεί και να φτιάχτηκε μόνη της. Όλα τα τεχνολογικά δημιουργήματα πάνω στην γη έχουν υπογραφή κατασκευαστή και είναι πάντα ο άνθρωπος.

   Πως είναι δυνατόν όμως να υπάρχουν άνθρωποι που να ισχυρίζονται ότι η τελειότερη και πολυπλοκότερη μηχανή που υπάρχει στον κόσμο «ο άνθρωπος», ότι φτιάχτηκε μόνη της; Και όμως υπάρχουν και εδώ αποκαλύπτεται το μέγεθος της παραφροσύνης. Θυμάμαι έκανα πλάκα σε φίλο μου όταν ήλθε στο γραφείο μου και στην θέα ενός καινούργιου υπολογιστή του έλεγα ότι φτιάχτηκε μόνος του. Ή τρελάθηκες ή με δουλεύεις μου απάντησε εφόσον επέμενα.

   Εγώ είμαι τρελός όταν ισχυρίζομαι ότι μπορεί ένας υπολογιστής να φτιαχτεί μόνος του, εσύ τι είσαι όταν ισχυρίζεται ότι ο άνθρωπος φτιάχτηκε μόνος του;

   Όσο για το πώς σκέφτονται οι θετικοί επιστήμονες σας λέω τα εξής. Ό άνθρωπος με το ισχυρότερο επιστημονικό βιογραφικό στην Ελλάδα. Αριστούχος Φυσικός με μεταπτυχιακά και διδακτορικά στην Αμερική, είναι ο Μητροπολίτης Μεσογαίας και Λαυρεωτικής Νικόλαος Χατζηνικολάου. Εγώ τελείωσα το φυσικό Αθηνών και έψαχνα για χρόνια να βρω τον καλύτερο φοιτητή του έτους μου. Θεωρούσα ότι ένα τέτοιο μυαλό σίγουρα καθηγητής σε ένα αμερικάνικο πανεπιστήμιο θα ήταν.

   Ξέρετε που τον βρήκα μετά από 35 χρόνια; Αρχιμανδρίτη στην Φλώρινα. Αν γράψετε στο youtube Χατζηγιάγκου Επιφάνιος θα βρείτε δεκάδες ομιλίες του και θεολογικές αλλά και για θέματα αστροφυσικής. Το Ιούνιο είχα ανέβει στο Άγιον Όρος. Πριν πάω συνάντησα μια φίλη μου χημικό από εδώ. Μου ζήτησε να βρώ δύο συμφοιτητές της που ήταν καλόγηροι εκεί. Ο ένας μάλιστα ήταν αυτός που είχε μπει πρώτος στο Χημικό τμήμα τότε. Αρτέμιος Παπανικολάου, Νικόδημος.

   Πόσο τυχαίο να είναι άραγε; Ο καλύτερος Φυσικός και ο καλύτερος Χημικός και οι δύο Ιερομόναχοι. Ο αδελφός του Μητροπολίτη Νικόλαου, Αστέριος είναι και αυτός Αριστούχος Φυσικός και Ιερομόναχος. Έχει γράψει ένα καταπληκτικό βιβλίο αστρονομίας με τίτλο «Αρχή και Τέλος του κόσμου».

   Ως τελευταίο κρατείστε μια προτροπή. Βρείτε αγοράστε και διαβάστε ένα βιβλίο με τίτλο: «Εκεί που δεν φαίνεται ο Θεός». Συγγραφέας Νικόλαος – Μητροπολίτης Μεσογαίας.

   Να θυμάστε πάντα ότι εκτός από σώμα έχετε και ψυχή και έχει και αυτή ανάγκη τροφής, όπως και το σώμα. Για την τροφή της ψυχής ο χώρος που θα την βρείτε είναι η εκκλησία και φωτισμένοι άνθρωποι που βρίσκονται παντού, αρκεί να τους αναζητήσετε.

   Εδώ θα βρεθούν κάποιοι να πουν. Που να πάω στον τάδε Παπά που κάνει αυτό ή το άλλο, δεν τον εμπιστεύομαι ή τον κακό καθηγητή κλπ. Εδώ θα σας αναφέρω παιδιά έναν λόγο του Αγίου Παισίου που πολλοί τον γνώρισαν στις μέρες μας. Όταν κάποιοι του παραπονέθηκαν ότι δεν ήταν όλοι καλόγηροι καλοί κλπ. τους απάντησε.

   Υπάρχουν δύο ειδών άνθρωποι. Αυτοί που λειτουργούν σαν την μέλισσα και αυτοί που λειτουργούν σαν την μύγα.

-  Αν αφήσεις μια μύγα σε έναν ανθισμένο πανέμορφο κήπο που σε μια άκρη του υπάρχει μια ελάχιστη ακαθαρσία, η μύγα θα δει μόνο την ακαθαρσία και εκεί θα πάει.

- Αν αφήσεις μια μέλισσα σε βρωμότοπο, που σε μια άκρη του υπάρχει ένα μικρό λουλουδάκι, η μέλισσα θα δει μόνο το λουλουδάκι και εκεί θα πάει.

   Διαλέξτε λοιπόν ρόλο στην ζωή. Μύγα ή μέλισσα!

   Προσέξτε προηγουμένως δεν είπα να βρείτε ούτε σπουδαγμένους, ούτε πλούσιους, ούτε μορφωμένους. Είπα φωτισμένους!

   Όταν λοιπόν πάρετε τον ρόλο της μέλισσας, εύκολα θα τους ανακαλύψετε!

   Ως απάντηση στο απόλυτα δικαιολογημένο ερώτημα, γιατί τόση δυστυχία στον κόσμο; Που είναι ο Θεός; Το βιβλίο που μόλις προηγουμένως ανέφερα: «Εκεί που δεν φαίνεται ο Θεός»!

   Τώρα θα ήθελα να σας περιγράψω ένα γεγονός. Φανταστείτε ότι μας προσκαλούν σε ένα γάμο, στην τελετή και το τραπέζι. Εμείς όμως δεν πηγαίνουμε στον χώρο που μας κάλεσαν.

   Αντί αυτού φροντίζουμε ή να μείνουμε στο σπίτι μας καλώντας και φίλους τρώγοντας και πίνοντας στο όνομα του γάμου που είμαστε καλεσμένοι. Ή πηγαίνουμε σε ένα κέντρο διασκέδασης ή ένα μπαράκι για να γιορτάσουμε το γεγονός του γάμου χωρίς βέβαια την παρουσία του γαμπρού ή της νύφης.

     Πως θα σας φαινόταν αυτό αν συνέβαινε; Νομίζω ότι όλοι θα μου απαντούσατε. Μα αυτό είναι σχιζοφρένεια. Όποιος το έκανε αυτό μάλλον δεν θα ήταν καλά στα μυαλά του.

    Και όμως αγαπητά μου παιδιά αυτό δυστυχώς κάνει ο περισσότερος κόσμος και ίσως και πολλοί από εμάς. Τι σόι Χριστούγεννα γιορτάζουμε τρώγοντας και πίνοντας χωρίς Χριστό;

    Ξενυχτισμένοι και καλοταϊσμένοι από την παραμονή των Χριστουγέννων (ενώ είναι ακόμα ημέρα νηστείας), το πρωί βεβαίως είναι αδύνατον να πάμε στον χώρο του γάμου. Να πάμε στην εκκλησία που αρχίζει έξι η ώρα και γίνεται η θεία λειτουργία της Γέννησης του Χριστού.

   Περάσαμε ακόμα μια φορά Χριστούγεννα χωρίς Χριστό. Είμαστε στην κατηγορία αυτών διασκέδαζαν για τον γάμο χωρίς να πάνε στον γάμο.

   Ας κάνουμε μια αρχή έστω από φέτος. Να απολαύσουμε το τελετουργικό των Χριστουγέννων με την εκπληκτική μουσικότητα των καταβασιών του «Χριστός γεννάται δοξάσατε …».

   Στην Αμερική προσπάθησαν τα τελευταία χρόνια να βγάλουν εντελώς των Χριστό από την ζωή τους. Στις ευχετήριες κάρτες έδιωξαν το «Καλά Χριστούγεννα» ή έστω το «Καλές γιορτές» και στην θέση τους έγραψαν «καλές διακοπές».

   Τα δύο τελευταία χρόνια άρχισαν και πάλι στον λευκό οίκο να εύχονται «Καλά Χριστούγεννα». Γνωρίζουμε όλοι ότι τίποτε δεν πάει καλά στον σύγχρονο κόσμο, παρά τα εκπληκτικά αποτελέσματα της επιστήμης.

   Μα πως είναι δυνατόν να πάει κάτι καλά, όταν ο αλαζόνας άνθρωπος έβαλε στην θέση του Δημιουργού του τον εαυτό του;

  Τελειώνοντας θα σας αναφέρω κάτι που μου έλεγε φίλος μου μοναχός «Ο παράδεισος δεν είναι αλλού, είναι αλλιώς».

  Αγαπητά μου παιδιά και φίλοι μου εκπαιδευτικοί χαίρεστε!

Καλά Χριστούγεννα!

Σπάρτη Δεκέμβριος 2018

Γιάννης Σιτές

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου