Δόξα τω Θεώ, πάντων ένεκεν. - Αγ. Ιωάννης Χρυσόστομος

Δευτέρα 1 Οκτωβρίου 2018

Αρχαία Ελλάδα, πολιτισμός,Ορθοδοξία και Νεοέλληνες. Μέρος Α'

Του Χαράλαμπου Πρωτοπαπά

(Το κείμενο με τον ανωτέρω τίτλο, δημοσιεύεται σε τέσσερις ενότητες επειδή μία καλή φίλη, μου ζήτησε να γράφω μικρότερες δημοσιεύσεις προς βοήθεια των αναγνωστών, ώστε να γίνεται πιο προσιτή η ανάγνωση - ανάλυση και κατανόηση του κειμένου).

Α' ενότητα.

Παγκοσμίως αποδεκτό το ρητό "ΓΝΩΘΙ Σ' ΑΥΤΟΝ" του Αρχαίου Έλληνα και διδασκάλου Σωκράτη.

Παγκόσμια πανεπιστημιακή αποδοχή για τις μεθόδους της διδασκαλίας του, "τριπλή διύλιση", "μαιευτική", "διαλεκτική" και "επαγωγική".     

Οι αρχαίοι φιλόσοφοι και διδάσκαλοι, όπως ο Σωκράτης, ο Πλάτων, ο Αριστοτέλης, ο Μένανδρος, ο Πυθαγόρας, ο Ιπποκράτης, καί πολλοί άλλοι, διεκρίνοντο από φωτισμό ψυχής, γι' αυτό και αιώνια υπάρχουν ως οι μεγάλοι διδάσκαλοι.       

Στην αρχαία Ελλάδα με τους δώδεκα Θεούς του Ολύμπου, φαίνεται ξεκάθαρα  ο διαχωρισμός του ανθρώπινου πνεύματος, σε Αγίου Πνεύματος και κοσμικού πνεύματος.     

Είχαν οι αρχαίοι Έλληνες την Απολλώνια νοοτροπία η οποία διεκρίνετο για το ενδιαφέρον προς την καλλιέργεια της ψυχής, και την Κρόνια νοοτροπία η οποία διεκρίνετο για το ενδιαφέρον προς τα υλικά αγαθά και προς τις σαρκικές απολαύσεις.

Όταν ο απόστολος Παύλος επισκέφθηκε την Αθήνα, του έκανε εντύπωση το γεγονός πως οι Αρχαίοι σοφοί Έλληνες, ανάμεσα στα αγάλματα των Θεών που πίστευαν, είχαν και ένα άγαλμα με την επιγραφή "στον άγνωστο Θεό". Όταν ο θείος απόστολος πήρε τον λόγο, είπε στους Αθηναίους,  " Γι' αυτόν τον άγνωστο Θεό ήρθα να σας μιλήσω". Οι Αθηναίοι τον άκουσαν με προσοχή και με ικανοποίηση δέχθηκαν την διδασκαλία του. Τους έστειλε ο Θεός αυτό που ζητούσαν. Ήταν σοφοί γι' αυτό και γνώριζαν πως κάτι τους λείπει. Ζητούσαν τον αληθινό Θεό κι αυτό διότι δεν μπορούσαν να δεχτούν ως αληθινούς Θεούς τους δώδεκα, με αδυναμίες και πάθη.

Έτσι η διδασκαλία του Χριστού γίνεται αποδεκτή στους Αθηναίους, και για του λόγου το αληθές να πούμε πως επειδή κατανόησαν οι Αρχαίοι την αλήθεια που τους είπε ο απόστολος Παύλος, γι αυτό και δεν χρειάστηκε να τους στείλει επιστολές όπως στις άλλες πόλεις.

Καί έτσι ξεκινά η αρχαία Αθήνα όπως και οι άλλες Ελληνικές πόλεις να γνωρίζουν τον Χριστό, όπως ο ίδιος προφήτευσε. "Ελύληθεν η ώρα ίνα δοξασθεί ο υιός του ανθρώπου" Ιωαν 12,23.

Πρώτος επίσκοπος των Αθηνών χειροτονείται ο Άγιος Ιερόθεος, Πλατωνικός φιλόσοφος και ένας από τα εννέα μέλη του συμβουλίου της Γερουσίας του Αρείου Πάγου. Μαθητής του ο Άγιος Διονύσιος ο Αρεοπαγίτης, ο οποίος διά των νεφελών του ουρανού παρευρέθη ως επίσκοπος στην κοίμηση της Θεοτόκου, όπου μαζί με τους αποστόλους κήδευσαν την Παναγία μητέρα.

 

Η συνέχεια στην β' ενότητα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου